Elektroninen urheilu eli eSport on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Suomessa eSport on saavuttanut monipuolista teknistä osaamista: pelaajia, tapahtumajärjestämistä, oheistoiminnan organisointia ja yritysten mukaan tuloa. Vielä Suomen merkittävyys kansainvälisellä tasolla ei ole kovin vahva, mutta Suomi on pieni eSportin kasvajamaa, joka on saavuttanut kansainvälistä menestystä. Kehittyäkseen Suomen tulisi pystyä valmentamaan omia pelaajia ja estää näin pelaajien karkaaminen ulkomaisiin joukkueisiin.

Pohjoisen Keski-Suomen kattava ja koko ajan kehittyvä valokuituverkko mahdollistaa eSport -toiminnan alueella. Lähipalvelut ja luonnonläheisyys takaavat myös viihtyisän ja rauhoittavan harjoitteluympäristön pelaajille. Pohjoisella Keski-Suomella on potentiaalia kasvaa Suomen eSport harjoittelun keskukseksi.

eSport -urheilun yhteyteen rakennettavat harjoitus-, majoitus ja muut fasiliteetit toimivat myös muiden lajien ja matkailijoiden kohteena ja virkistäytymisympäristönä. Harjoittelukeskukseen voidaan yhdistää myös luonnonläheisiä oppimisympäristöjä.

Lähde: eurheilu.com, 08/2018 <https://eurheilu.com/blogit/e-urheilujoukkueen-valmentamisesta-suomessa/>

8k rakennemalli työn prosessikuvaus

8k rakennemalli työn tarkoituksena on tuottaa Viitasaaren – Saarijärven seutukuntien 8 kunnan (Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Kyyjärvi, Pihtipudas, Saarijärvi ja Viitasaari) alueella kokonaisnäkemys siitä, mihin suuntaan aluetta halutaan kehittää ja mitkä ovat toimijoiden vastuut. Kehittämissuunnitelmassa…

Lue lisää

Puhdas lähiruoka

Osana tulevaisuuden biotalouden tuotantoa ja siihen liittyviä palveluja ruoka tuotetaan yhä enemmän paikallisesti lähellä raaka-aineita sekä asiakkaita, jolloin kuljetusmatka minimoidaan ja tuotteita kierrätetään tehokkaasti. Lähiruoan hyödyntämisen etuna on myös, että se tukee paikallisen ruokakulttuurin säilymistä…

Lue lisää